Zoetstoffen worden aan producten toegevoegd om suiker deels of geheel te vervangen. De meeste zoetstoffen hebben een sterkere zoetkracht en bevatten minder calorieën dan suiker. Elke soort zoetstof heeft hierbij een andere smaak, zoetkracht en toepassing. Alle zoetstoffen hebben een E-nummer.

Bij zoetstoffen kan onderscheid worden gemaakt tussen intensieve (laagcalorische) en extensieve (polyolen) zoetstoffen. Intensieve zoetstoffen hebben een zeer sterke zoetkracht (gemiddeld 200 keer sterker dan suiker), waardoor maar een kleine hoeveelheid gebruikt hoeft te worden en ze een verwaarloosbare hoeveelheid calorieën bevatten.

Intensieve zoetstoffen zijn:

  • Acesulfaam-K (E950)
  • Aspartaam (E951)
  • Cyclamaat (E952)
  • Sacharine (E954)
  • Sucralose (E955)
  • Thaumatine (E957)
  • Neophesperidine (E959)
  • Stevia (E960)
  • Neotaam (E961)
  • Aspartaam-acesulfaamzout (E962)
  • Advantaam (E969)

Extensieve zoetstoffen zijn minder zoet in vergelijking met suiker (0,4 tot 1 keer de zoetkracht) en bevatten gemiddeld 2,4 kcal per gram, waarbij suiker 4 kcal per gram bevat. Ze komen in kleine hoeveelheden voor in groente en fruit. Vergeleken met intensieve zoetstoffen is er minder sprake van smaakafwijkingen.

Extensieve zoetstoffen zijn:

  • Sorbitol (E420)
  • Mannitol (E421)
  • Isomalt (E953)
  • Tagatose (E963)
  • Maltitol (E965)
  • Lactitol (E966)
  • Xylitol (E967)
  • Erythritol (E968)

Gerelateerde onderwerpen

Niet gevonden wat je zocht?

Laat het ons weten en we schrijven zo snel mogelijk een artikel over jouw vraag.

Stel je vraag